Note: Where available, the PDF/Word icon below is provided to view the complete and fully formatted document
Disclaimer: The Parliamentary Library does not warrant the accuracy of closed captions. These are derived automatically from the broadcaster's signal.
Media Watch -

View in ParlView

(generated from captions) of Ros Thomas, And after surveillance we conclude that 100% of reporters

the road. drive without watching

I'm Liz Jackson. Hello and welcome to Media Watch. a further mention Next week there'll be Magistrates Court in the Melbourne more than a dozen of criminal charges against journalists, editors and publishers. personalities They include high-profile TV Melissa Doyle, Naomi Robson such as David Koch, and Jennifer Keyte the 'Sunday Telegraph', Jeni O'Dowd, plus the editor of 'Herald Sun', Alan Howe. and editor of the Sunday 'Herald Sun' back in June 2004. It started like this in the Sunday of course, The distraught mother was named, intimate details and she gave the reporter difficult. of why she found her young son full name and photo, The paper printed the boy's the area in which he lived he attended. and the name of the school

obtained quotes from the boy Reporter Chris Tinkler had also about divorcing his mum. from official authorities When Chris Tinkler sought comment

for this story he was told in no uncertain terms and named the young boy that if he went ahead and his publisher he'd put himself, his paper and Young Person's Act. in breach of the Children a criminal offence Section 26 makes it of proceedings to publish any report

in the Children's Court which: to the proceeding of... a child or any other party to lead to the identification "contains any particulars likely

went ahead despite this, But the Sunday 'Herald Sun' reporter

with his editor's support. apparently that they could take this risk? Did they have legal advice tell us: Editor Alan Howe would only story was run the same day Reckless or not, Chris Tinkler's

round the country. by a swag of other papers There were names and photos. It didn't take long the young boy's new home for the TV to turn up outside about filming his school. and they had no qualms contained this coy hint Channel 7 News that night there were legal problems. that they'd also been told

won't comment on this case For legal reasons, the Government

challenge the divorce laws. but even the Opposition doesn't 'Sunrise' program The following day, Channel 7's

ran with the story to cover it too. and 'Today Tonight' was gearing up

Court stepped in The President of the Children's to warn the media off. had this letter Judge Jennifer Coate released in the early afternoon.

'Herald Sun', Judge Coate had seen the Sunday including the photo of the child, of the media to know: and wanted the rest to the media's better nature, The judge ended with an appeal she knew they'd understand. and backed it with a threat

was undeterred. But Channel Seven's 'Today Tonight' of a 14-year-old boy Now to the remarkable story successfully divorced his mother, who has leaving his parents shattered.

So how did he do it and why the rights of Australia's parents? and what does this mean for exclusive report. Jackie Quist has this you of the story that followed There's very little we can show ourselves in breach of the law. without potentially putting

of the boy concerned. There were numerous photos his siblings His school, his parents, family and friends and what appeared to be were all identified.

warning, And despite the Children's Court

wouldn't leave the boy alone. the Sunday 'Herald Sun' this follow-up. Six weeks later they published

Well, there's a surprise. In May this year,

with reporting these stories all the people associated in the Sunday 'Herald Sun', and Channel 7 were charged. the 'Sunday Telegraph' facing criminal charges, Editor Alan Howe is one of those so can't say much.

He did tell Media Watch: criminal counts - 21 in all. Network Seven racked up the most

affairs, Peter Meakin, Their director of news and public told Media Watch:

of developments. We'll keep you informed in strife over naming children. But newspaper editors are not only Sunday 'Herald Sun's sister paper Media Watch has learned that the article published in July. is being investigated over this

The police were unimpressed. protection program Identifying people in the witness is a criminal offence at risk. because it puts their safety the paper's editor, Peter Blunden, The police have interviewed and told Media Watch:

a 10-year jail sentence, The offence can carry a stuff-up but it looks more like of the law, than a deliberate flouting what the court thinks. so we'll wait to see any longer But there's no need to wait about that city's urban sprawl. for the news up in Sydney

had this: 10 days ago the 'Daily Telegraph'

As urban affairs reporter, on top of his brief. Mark Scala is presumably

So what's his official exclusive?

Professor Peter Newman, The Sustainability Commissioner, a little surprised by the story has told Media Watch he was for a couple of reasons. First:

to Professor Newman But even more surprising was the 'Tele's claim his report 'exclusively'. that they'd obtained

He's right, you know. There it is on the web. if they knew this. We asked the 'Telegraph'

Editor David Penberthy replied: Not a single word, David?

That's not quite right. was publicly released The day after the report on December 9, 2004, in the 'Sydney Morning Herald'. there was this

extensively from Newman's Report. The article goes on to quote in the 'Tele's main rival. All these words were printed the 'Tele's headline... But Professor Newman did add that media follow-up, ..did get his report far more than the 'Sydney Morning Herald's much earlier and fuller account.

Funny that. Now something not so funny - a cautionary tale from a young journo wanting to get into magazine journalism, like hundreds of others. Back in March, Amalia Illgner applied for a job at 'Dolly' magazine.

She sent in five story ideas. The deputy editor, Jessica Parry, emailed Amalia to organise an interview, adding:

Amalia told Media Watch: Amalia was asked to email in cover lines for the magazine, and got a second interview but five weeks later was told she hadn't got the job. Then last month, as she tells it:

When Amalia checked, there it was, back in the July issue. Amalia got a by-line, down at the bottom, at the side, but come September there was no sign of payment, so she emailed Dolly's editors.

This was the reply from deputy editor Jessica Parry:

That is NOT the way Amalia remembers it. We weren't at the interview, of course, so we just have one person's word against another. But is the Packer Corporation really that poor?

Does 'Dolly' now have to solicit unpaid articles from hopeful young women looking for a job to fill its pages? In the true tradition of 'Dolly' "girl power" Amalia refused to give up.

And we're happy to report that Jessica has now agreed to pay, though grudgingly. That last line sounds a little sinister, doesn't it?

Perhaps there's a dark side to 'Dolly'. Until next week, goodnight. Captions by Captioning and Subtitling International.

This program is captioned live. Good evening. Two Australian researchers have won this year's Nobel Prize for medicine.